چهارشنبه ٢٢ آبان ١٣٩٨
**** شماره حساب معاونت پژوهشي دانشگاه : بانك ملت به شماره: 2761900442 - با كد شناسه: 8929 - شماره شبا: IR03 0120 0000 0000 2761 9004 42 ****




منو اصلی
 



برنامه آموزشی و توانمندسازی کارآفرینی سلامت (تامزآپ-TUMSup )

سال 1398


"مقدمه"

    این برنامه به منظور توانمندسازی اعضا هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کار به درخواست دفتر تجاری سازی دانشگاه علوم پزشکی تهران تدوین شده است.

"اهداف آموزشی"

انتظار می‌رود در انتهای برنامه شرکت‌کننده بتواند:

1.        اصول و روش‌های مناسب برای راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای سلامت را بداند و بتواند آن‌ها را بکار ببرد.

2.        یک ایده را به شکل درست و اصولی اعتبارسنجی کند.

3.        محصول را برای ایده اعتبارسنجی شده تهیه و با مشتری ارزیابی نماید.

4.        مسیرهای مختلف برای جذب سرمایه را بشناسد و اقدامات لازم برای آن را به انجام برساند.

"کلیات برنامه"

برنامه تامزآپ حداقل به مدت 9 ماه و در قالب سه مرحله اجرا می‌گردد.

مرحله اول( تیم‌سازی): به مدت 2 ماه به صورت فردی ایده‌پردازی، و تیم‌سازی انجام می‌شود.

مرحله دوم( اعتبارسنجی): به مدت 4 ماه به صورت تیمی طراحی کسب و کار و اعتبارسنجی ایده انجام می‌شود.

مرحله سوم( اجرا): به مدت 3 ماه به صورت تیمی اجرای کسب و کار و جذب سرمایه انجام می‌شود.

هر مرحله به یک جلسه ارائه تکلیف تعیین شده ختم می‌شود. همچنین تعدادی جلسات کارگاهی و سخنرانی در هر مرحله برگزار می‌گردد و منتورها و مشاورها در طول مراحل برای راهنمایی ایشان در دسترس هستند.

 

"فلوچارت اجرایی برنامه تامزآپ"

 

"مراحل آموزشی و اجرایی"

مرحله صفر( پیش از برگزاری)

    پیش از آغاز برنامه لازم است که برای گروه هدف‌های مختلف جلسات معرفی و آشنایی با برنامه تامزآپ برگزار شوند که این جلسات را پرومو (Promo) می‌نامیم. با جلب همکاری ذینفعان از دانشکده‌ها و دانشگاه‌های مختلف می‌توان اثربخشی این جلسات را افزایش داد. پیشنهاد می‌گردد گروه‌های هدف این جلسات برای سه دسته از گروه‌های هدف برگزار گردند:

1.        اعضا هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران که جلسات در دانشکده‌ها یا مراکز مختلف دانشگاه برگزار شود.

2.        اعضا هیئت علمی و دانشجویان سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران که جلسات می‌تواند در دانشگاه علوم پزشکی تهران ولی با تبلیغات برای ایشان برگزار شود.

3.        اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه‌های فنی مهندسی شهر تهران که می‌تواند جلسات در دانشگاه‌های فنی مهندسی برگزار شود.

"مرحله اول( تیم‌سازی)"

در مرحله اول که در حدود 2 ماه به طول می‌انجامد افراد به صورت فردی وارد برنامه می‌شوند و آموزش‌های اولیه در زمینه راه‌اندازی کسب و کار و ایده‌پردازی را دریافت می‌کنند.

اهداف:

انتظار می‌رود که در پایان مرحله اول شرکت‌کننده بتواند:

  1. یک مشکل واقعی در حوزه سلامت را یافته و اعتبارسنجی اولیه نموده باشد (یا) بازاری برای یک فناوری یافته باشند.
  2. راهکار اولیه خلاقانه‌ای برای مشکل یافته است (یا) راهکار فناوری را تناسب با نیاز بازار سلامت پرورش داده باشند.
  3. برای آن مشکل و راهکار تیمی با تخصص‌ها مختلف و مورد نیاز تشکیل داده باشد.

 

تکلیف:

شرکت‌کنندگان در پایان مرحله اول باید تیمی 2 تا 5 نفره برای ایده کسب و کاری خود در حوزه سلامت تشکیل داده باشند و برای ارائه در روز ورودی (Entrance Day) آمادگی کسب نمایند.

"خدمات آموزشی"

کارگاه‌های آموزشی

کارگاه‌های آموزشی مرحله اول در مدت چهار هفته به صورت جلسات چهار ساعته در هر هفته برگزار می‌گردد. عناوین این کارگاه‌ها به ترتیب از قرار زیر است:


ردیف

عنوان جلسه

سرفصل‌ها

زمان (دقیقه)

مدرس

تاریخ برگزاری

1.         

راه‌اندازی استارتاپ سلامت

کارآفرینی در دنیای واقعی

مسیر کارآفرینی با مدل استارتاپی

120

آیدین پرنیا

97/4/31

2.         

تجاری‌سازی فناوری

مفاهیم فناوری

مسیر تجاری‌سازی فناوری

120

دکتر محمدرضا منظم

98/4/31

3.         

خلاقیت و روش‌های پرورش ایده

بوم همدلی

چرخه تصور خلاق تا نوآوری مشتری محور

کشف ایده از سفر مشتری

نوآوری نظام یافته

240

محسن مولایی نسب

98/5/7

 

4.         

طراحی ارزش پیشنهادی

چگونگی یافتن و طراحی ارزش پیشنهادی مناسب

120

النور نقی‌نژاد

98/5/14

5.         

تحقیقات بازار

بخش‌بندی بازار

محاسبه حجم بازار و طراحی پروفایل مشتری

120

النور نقی‌نژاد

98/5/14

6.         

اعتبارسنجی و مصاحبه با مشتری

اعتبارسنجی با روش تست مامان

مصاحبه با مشتری

120

احسان نوری

98/5/28

7.         

تیم‌سازی و انتخاب هم‌بنیان‌گذار

اصول تیم‌سازی و تشکیل تیم مناسب استارتاپی

انتخاب هم‌بنیان‌گذار و مسائل حقوقی راه‌اندازی استارتاپ‌ها

120

علی گنجی‌زاده

98/5/28

 

"سمینار کارآفرینی در سلامت"

سمینار آشنایی با حوزه‌های کارآفرینی در سلامت تامزآپ به صورت یک رویداد یک روزه در مرداد ماه 98  به منظور آشنایی شرکت‌کنندگان با حوزه‌های مختلف و همچنین شبکه‌سازی با سایر شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود. حوزه‌های اصلی که در این سمینار مورد ارائه می‌گردد شامل موارد زیر است:

 

 

#

عنوان جلسه

سرفصل‌ها

زمان (دقیقه)

هماهنگ‌کننده

 

 

 

 

 

مرداد ماه

1.         

بازار دارو و داروسازی

فرصت‌ها و روندهای بازار

90

دکتر موذنی

نکات مهم در ورود به بازار

30

تحلیل موردی استارتاپ‌های این بازار

60

2.         

بازار تجهیزات پزشکی

فرصت‌ها و روندهای بازار

90

دکتر سلمانی

نکات مهم در ورود به بازار

30

تحلیل موردی استارتاپ‌های این بازار

60

3.         

بازار سلامت دیجیتال

فرصت‌ها و روندهای بازار

90

آیدین پرنیا

نکات مهم در ورود به بازار

30

تحلیل موردی استارتاپ‌های این بازار

60

4.         

بازار بایوتکنولوژی

فرصت‌ها و روندهای بازار

90

سمانه هادیان

نکات مهم در ورود به بازار

30

 

تحلیل موردی استارتاپ‌های این بازار

60

 

 

"مشاوره ایده‌پردازی و تیم‌سازی"

افراد می‌توانند پس از برگزاری سمینار آشنایی با حوزه‌های کارآفرینی از مشاورانی که در هر یک از حوزه‌ها مشخص شده است درخواست مشاوره نمایند. این مشاوره برای افرادی که در بسته کامل ثبت‌نام نموده‌اند رایگان است ولی سایر افراد نیز می‌توانند با پرداخت هزینه از این مشاوره‌ها استفاده نمایند. مدت مشاوره‌ها بین 1 تا 2 ساعت با یکی از مشاوران می‌باشد.

ثبت‌نام مرحله اول

ثبت‌نام مرحله اول به صورت فردی انجام می‌شود. این ثبت‌نام به دو صورت زیر می‌تواند انجام شود:

  1. ثبت‌نام بسته کامل آموزشی مرحله اول شامل کارگاه‌های آموزشی کسب و کار و سمینار آشنایی با حوزه‌های کارآفرینی در سلامت. این بسته باید با قیمت بسیار پائین‌تر نسبت به مجموع کارگاه‌ها ارائه گردد. علاوه بر شرکت در کارگاه‌ها در بسته کامل یک ساعت مشاوره رایگان برای تیم‌سازی و ایده‌پردازی ارائه می‌گردد.
  2. ثبت‌نام جداگانه در کدام از کارگاه‌های مرحله اول، بسته به ظرفیت خالی که برای کارگاه‌ها پس از ثبت‌نام بسته کامل آموزشی مرحله اول باقی مانده است.

ثبت‌نام مرحله اول نیاز به داوری و انتخاب ندارد و فقط برای گروه‌های هدف مختلف می‌توان ظرفیتی را مشخص نمود.

روز ورودی

در روز ورودی یا Entrance Day تیم‌های ثبت‌نام کننده ارائه به مدت 3 دقیقه خواهند داشت و 2 دقیقه می‌توانند به سوالات پاسخ دهند. این ارائه‌ها با حضور منتورهایی که سابقه فعالیت در حوزه‌های مختلف سلامت دارند انجام می‌شود و پس از پایان ارائه‌ها منتورها می‌توانند به تعدادی از تیم‌ها پیشنهاد منتورشیپ دهند. تیم‌ها از میان پیشنهادهای دریافتی خود با منتورها وارد مذاکره می‌شوند و نهایتا هر تیم می‌تواند با یک منتور به توافق برسد. هر منتور موظف است که در مدت 4 ماه مرحله دوم در حدود 4 الی 6 ساعت در هفته به تیم راهنمایی دهد.

افرادی که در روز ورودی شرکت کرده باشند و با یکی از منتورهای معرفی شده به توافق رسیده باشند می‌توانند از منتورشیپ رایگان و تخفیف در ثبت‌نام کارگاه‌های مرحله دوم استفاده کنند.

ثبت‌نام روز ورودی

ثبت‌نام روز ورودی به صورت تیمی و فقط برای شرکت و ارائه در روز ورودی انجام می‌شود. تیم‌ها برای پذیرش شدن باید همه ملاک‌های زیر را دارا باشند:

  1. تعداد اعضا تیم حداقل 2 نفر و حداکثر 5 نفر باشند.
  2. حداقل یک نفر از اعضا تیم عضو هیئت علمی، کارمند و یا دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران باشد.
  3. طرح تجاری یک صفحه‌ای ارائه نموده باشد که پس از داوری مورد پذیرش قرار گرفته باشد.

مرحله دوم( اعتبارسنجی)

در مرحله اعتبارسنجی که در واقع فاز Pre Seed است، در حدود 4 ماه به طول می‌انجامد و افراد به صورت تیمی فعالیت می‌کنند و در جهت ارزیابی و اعتبارسنجی عمیق مشکل و طراحی یک مدل کسب و کار متناسب با آن فعالیت می‌کنند. تلاش تیم‌ها در این مرحله بر این است که بتوانند تناسب راهکار با مشکل را بدست آورند.

اهداف:

انتظار می‌رود که در پایان مرحله دوم تیم بتواند:

  1. مشکل را عمیقا و از زوایای مختلف بررسی و بازار آن را ارزیابی کرده باشند.
  2. راهکارها مختلف را اعتبارسنجی کرده و شواهدی مبنی بر تناسب راهکار با مشکل به دست آورده باشند.
  3. نظر مشاوران و فرشتگان سرمایه‌گذار را برای همکاری و سرمایه‌گذاری جلب نموده باشند.

تکلیف:

شرکت‌کنندگان در پایان مرحله دوم باید به مدل کسب و کاری اعتبارسنجی شده رسیده باشند و در روز ارائه (Pitch Day) آن را به مشاوران و فرشتگان سرمایه‌گذار ارائه نمایند.

"خدمات آموزشی"

کارگاه‌های آموزشی

کارگاه‌های آموزشی مرحله دوم شامل 5 عنوان کارگاه می‌باشد که هر کدام در مدت هشت هفته ابتدایی مرحله دوم برگزار می‌گردد. این کارگاه‌ها از قرار زیر هستند:


#ردیف

عنوان جلسه

موضوعات

مدت زمان (دقیقه)

1.         

مدل کسب و کار

کلیات مدل کسب و کار، انواع مدل‌های درآمدی، خلاقیت و نوآوری در مدل کسب و کار

240

2.         

نوپای ناب و طراحی MVP

کلیات و اصول روش نوپای ناب، راهکارهای طراحی MVP

180

3.         

اکوسیستم استارتاپی

ساختار و اجزا اکوسیستم استارتاپی

120

4.         

طراحی محصول

روش‌ها و رویکردهای نوآورانه و به روز در طراحی محصول

240

5.         

ارائه به سرمایه‌گذار

روش‌ها و اصول ارائه به سرمایه‌گذار و مذاکره برای جذب مشاور و سرمایه‌گذار

180

 

"منتورشیپ"

    در مدت حدود 4 ماه مرحله دوم تیم با منتوری که در روز ورودی به توافق رسیده است کار می‌کند. منتور به تیم کمک می‌کند تا مسیر درست را برای راه‌اندازی کسب و کار خود را پیدا کند و از خطاهای رایج اجتناب نماید. این خدمات منتورشیپ به صورت رایگان ولی با اصول و قوانینی مانند عدم افشاء و عدم فعالیت در زمینه مشابه ارائه می‌گردد.

ثبت‌نام مرحله دوم

پس از برگزاری روز ورودی ثبت‌نام برای کارگاه‌های مرحله دوم به یکی از دو حالت زیر انجام می‌شود. ثبت‌نام کارگاه‌ها به صورت فردی می‌باشد.

  1. ثبت‌نام بسته کامل آموزشی مرحله دوم شامل کارگاه‌های آموزشی کسب و کار. این بسته باید با قیمت بسیار پائین‌تر نسبت به مجموع کارگاه‌ها ارائه گردد.
  2. ثبت‌نام جداگانه در هر کدام از کارگاه‌های مرحله دوم، بسته به ظرفیت خالی که برای کارگاه‌ها پس از ثبت‌نام بسته کامل آموزشی مرحله دوم باقی مانده است.

در ثبت‌نام مرحله دوم اولویت ثبت‌نام با تیم‌هایی است که در روز ورودی موفق به ورود به برنامه منتورشیپ شده‌اند.

روز ارائه

    در روز ارائه یا Pitch Day تیم‌های ثبت‌نام کننده ارائه به مدت 5 دقیقه خواهند داشت و 2 دقیقه می‌توانند به سوالات پاسخ دهند. این ارائه‌ها با حضور مشاوران و فرشتگان سرمایه‌گذار که سابقه فعالیت در حوزه‌های مختلف سلامت دارند انجام می‌شود و پس از پایان ارائه‌ها مشاوران و فرشتگان سرمایه‌گذار می‌توانند به تعدادی از تیم‌ها پیشنهاد دهند. تیم‌ها از میان پیشنهادهای دریافتی خود با ایشان وارد مذاکره می‌شوند. تیم‌ها می‌توانند بدون دریافت پیشنهاد نیز درخواست ملاقات و مذاکره به مشاوران و فرشتگان سرمایه‌گذار ارائه نمایند. بدین شکل روز ارائه در دو قسمت شامل ارائه توسط تیم‌ها و کافه تامزآپ برای مذاکرات برگزار می‌گردد.

با توجه به اینکه ممکن است مذاکرات با مشاوران و فرشتگان سرمایه‌گذار نیاز به جلسات بیشتری داشته باشد انتظار می‌رود که در روز ارائه توافقات اولیه و هماهنگی برای جلسات بیشتر انجام شود.

ثبت‌نام روز ارائه

ثبت‌نام روز ارائه به صورت تیمی و در ابتدا فقط برای شرکت و ارائه در روز ارائه انجام می‌شود. تیم‌ها برای پذیرش شدن باید همه ملاک‌های زیر را دارا باشند:

  1. تعداد اعضا تیم حداقل 2 نفر باشد.
  2. حداقل یک نفر از اعضا تیم عضو هیئت علمی، کارمند و یا دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران باشد.
  3. مدل کسب و کاری ارائه نموده باشد که پس از داوری مورد پذیرش قرار گرفته باشد.

مرحله سوم( اجرا)

در مرحله اجرا که درواقع فاز Seed می‌باشد، در حدود 3 ماه به طول می‌انجامد و تیم‌ها باید محصول خود را پیاده‌سازی و وارد بازار می‌کنند و تلاش کنند تا شواهدی واقعی از تناسب محصول با بازار را بدست آورند.

اهداف:

انتظار می‌رود که در پایان مرحله دوم تیم بتواند:

  1. محصول را طراحی و پیاده‌سازی کند و وارد بازار نماید.
  2. طرح کسب و کار خود را تهیه و برای جذب سرمایه آماده باشند.
  3. نظر سرمایه‌گذاران را جلب نموده باشند.

تکلیف:

در پایان مرحله سوم تیم‌ها باید به یک طرح کسب و کار قابل ارائه به سرمایه‌گذار رسیده باشند و بتوانند کسب و کار خود را در روز دمو (Demo Day) برای جذب سرمایه به سرمایه‌گذاران خطرپذیر (VC) ارائه نمایند.

"خدمات آموزشی"

کارگاه‌های آموزشی

کارگاه‌های آموزشی مرحله سوم شامل 6 عنوان کارگاه می‌باشد که هر کدام در مدت هشت هفته ابتدایی مرحله دوم برگزار می‌گردد. این کارگاه‌ها از قرار زیر هستند:


ردیف

عنوان جلسه

موضوعات

مدت زمان (دقیقه)

1.         

صادرات و بین‌المللی‌سازی

روش‌ها و رویکردهای صادرات و بین‌المللی‌سازی محصولات در حوزه سلامت

120

2.         

مالکیت فکری و ثبت پتنت و امنیت اطلاعات

قوانین و مقرارات مالکیت فکری و راهکارها و نکات ثبت‌ پتنت و حفاظت از حریم شخصی و اطلاعات در حوزه سلامت

240

3.         

بازاریابی و روابط عمومی

اصول بازاریابی و روابط عمومی و راهکارهای آن در حوزه سلامت

240

4.         

طرح کسب و کار

آشنایی با طرح کسب و کار و نحوه تهیه آن

240

5.         

جذب سرمایه

راهکارهای جذب سرمایه، نکات کلیدی در مذاکره با سرمایه‌گذاران و اصول ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها

240

6.         

شرکت‌های دانش‌بنیان

قوانین و مقررات شرکت‌های دانش‌بنیان، پایان‌نامه‌های محصول محور، طرح‌های ارتباط با صنعت و فناورانه

240

 

"مشاوره و منتورشیپ"

در مرحله سوم تیم‌ها برای دریافت خدمات مشاوره و منتورشیپ از مشاوران، منتورهای معرفی شده، پیشنهاداتی به صورت پرداخت هزینه یا مقدار سهام یا مقدار از جذب سرمایه و یا ترکیبی از این موارد ارائه نمایند و با ایشان به توافق برسند.

ثبت‌نام مرحله سوم

پس از برگزاری روز ارائه ثبت‌نام برای کارگاه‌های مرحله سوم به یکی از دو حالت زیر انجام می‌شود. ثبت‌نام کارگاه‌ها به صورت فردی می‌باشد.

  1. ثبت‌نام بسته کامل آموزشی مرحله سوم شامل کارگاه‌های آموزشی کسب و کار. این بسته باید با قیمت بسیار پائین‌تر نسبت به مجموع کارگاه‌ها ارائه گردد.
  2. ثبت‌نام جداگانه در هر کدام از کارگاه‌های مرحله سوم، بسته به ظرفیت خالی که برای کارگاه‌ها پس از ثبت‌نام بسته کامل آموزشی مرحله سوم باقی مانده است.

در ثبت‌نام کارگاه‌های مرحله سوم اولویت ثبت‌نام با تیم‌هایی است که در روز ارائه موفق به ورود به برنامه مرحله سوم شده‌اند.

"روز دمو"

در روز دمو یا Demo Day تیم‌های ثبت‌نام کننده ارائه به مدت 5 دقیقه خواهند داشت و 2 دقیقه می‌توانند به سوالات پاسخ دهند. این ارائه‌ها با حضور سرمایه‌گذاران خطرپذیر انجام می‌شود. پس از پایان ارائه‌ها سرمایه‌گذاران می‌توانند به تعدادی از تیم‌ها پیشنهاد دهند. تیم‌ها از میان پیشنهادهای دریافتی خود با ایشان وارد مذاکره می‌شوند. تیم‌ها می‌توانند بدون دریافت پیشنهاد نیز درخواست ملاقات و مذاکره به سرمایه‌گذاران ارائه نمایند. بدین شکل روز دمو در دو قسمت شامل ارائه توسط تیم‌ها و کافه تامزآپ برای مذاکرات برگزار می‌گردد.

انتظار نمی‌رود که مذاکره‌ها در روز دمو به عقد قرارداد منتهی شود، بلکه انتظار آن است که سرمایه‌گذاران برای برگزاری جلسات بعدی و بررسی بیشتر با تیم‌ها به توافق برسند.

در پایان روز دمو اختتامیه‌ای نیز به منظور ارائه گزارش و تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران برگزار می‌گردد.

ثبت‌نام روز دمو

ثبت‌نام روز دمو به صورت تیمی و فقط برای شرکت و ارائه در روز دمو انجام می‌شود. تیم‌ها برای پذیرش شدن باید همه ملاک‌های زیر را دارا باشند:

  1. تعداد اعضا تیم حداقل 2 نفر باشد.
  2. حداقل یک نفر از اعضا تیم عضو هیئت علمی، کارمند و یا دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران باشد.
  3. طرح کسب و کاری ارائه نموده باشد که پس از داوری مورد پذیرش قرار گرفته باشد.